Jestem osobą dość nieuporządkowaną. Często zapominam o tym co mam zrobić, do kogo miałem zadzwonić, lub co gorsza co miałem zamówić do pracy. Próbuję z tym walczyć różnego rodzaju aplikacjami To Do na smartfon i tablet. System od Apple ma wbudowany całkiem dobry menedżer zadań, z którego do tej pory korzystałem. Dzisiaj rano, w App Store natknąłem się na całkowicie darmowy Any.DO i od razu polubiłem tą aplikację.

Na początek, czym właściwie Any.DO jest. To alternatywa dla systemowych Przypomnień - apka do zarządzania sprawami, które mamy wykonać. Mówiąc alternatywa, mam na myśli, że używamy albo jednego albo drugiego. Any.DO potrafi korzystać z systemowego Kalendarza, wyświetlając wpisane do niego sprawy. Nie potrafi jednak dodawać do niego wpisów. Nie potrafi także podejrzeć systemowych Przypomnień ani tym bardziej wprowadzać w nich zmian. Czy to źle? Zależy od tego, jak zorganizowaliśmy sobie już pracę w aplikacji domyślnej.

Any.DO pobrałem bardziej w celu testowania, bez specjalnego zamiaru zatrzymywania jej na dłużej. Po dosłownie kilku godzinach spędzonych w pracy, nie potrafię się z nią rozstać. Kilka dni na uporządkowanie biblioteki spraw i systemowe Przypomnienia pójdą w odstawkę zupełnie. Co spowodowało nagły przypływ uczucia do tego prostego menedżera? Omówię to po kolei, zaczynając od...

Design
Aplikacja moim zdaniem jest śliczna. Twórcy potraktowali ją bardzo minimalistycznie, przez co zwiększyła się też czytelność i prostota obsługi. Do wyboru mamy dwie skórki - białą i czarną. Mi osobiście bardziej przypadła do gustu biała - jest dużo czytelniejsza w pełnym słońcu. Domyślnym oknem programu jest nasza lista zadań, podzielona na te do wykonania dzisiaj, jutro, w najbliższej przyszłości oraz "kiedyś". Drugim dostępnym jest okno folderów - kategorii, o których napiszę później.

Aby dodać nowe zadanie, wystarczy przeciągnąć palcem w dół ekranu. Z góry wysunie się pole edycyjne, w które wprowadzamy tytuł lub krótki opis sprawy. Obok pola edycyjnego, po wpisaniu chociaż jednego znaku, pojawią się ikonki zegara i lokalizacji. Jak łatwo się domyślić, zegar służy do wybrania czasu przypomnienia, natomiast lokalizacja, do wyboru miejsca w którym aplikacja nam o tym przypomni (po dotarciu, lub opuszczeniu). Fajną opcją jest tutaj możliwość zdefiniowania domyślnych lokalizacji dla domu i pracy. Po dodaniu zadania, możemy ustawić jego priorytet, przypisać go do folderu (kategorii), edytować je lub zaprosić do niego znajomych. Bardzo prostą, ale przydatną opcją jest fakt automatycznego przypisania sprawy do listy na ekranie głównym - do wykonania dzisiaj, jutro itd. w zależności od ustawionego czasu przypomnienia. Gdy zadanie zostanie wykonane, po prostu przesuwamy po nim palcem tak, jakbyśmy je skreślali. Sprawa zostanie przekreślona a kolor fontu zmienia się na bardziej przezroczysty. Zadanie nadal będzie widoczne, dopóki nie potrząśniemy urządzeniem, lub nie usuniemy wykonanych zadań z poziomu opcji. Jeszcze jedną świetną funkcją jest rozpoznawanie kontaktów. Gdy zaczniemy wpisywać imię kogoś z naszych kontaktów, program podpowie nam resztę. Zadaniu, po zakończeniu edycji będzie wyświetlone z ikonką kontaktu z prawej strony. Po tapnięciu w ikonę otworzy się menu z możliwością telefonu, emaila lub wysłania smsa do danej osoby. Z dołu ekranu wysuwamy menu. W nim wybieramy widok ekranu głównego, uruchamiamy menu opcji, synchronizujemy zadania (jeśli program z jakichś względów nie zrobi tego automatycznie) i uruchamiamy...

Any.DO MOMENT
Jest to swoiste poranne centrum dowodzenia. Może uruchamiać się samo, o określonej przez nas godzinie, możemy też je uruchomić ręcznie. Służy do zarządzania tym, co mamy na dzisiaj zaplanowane. Program wyświetla tylko listę rzeczy do zrobienia na dziś. Do wyboru mamy kilka opcji. Today - pozwala na potwierdzenie, że zadanie faktycznie chcemy wykonać dzisiaj. Jeśli nie ustawiliśmy alarmu przypominającego, aplikacja wyświetli panel, na którym będziemy mogli to zrobić (można to pominąć). Later - jeśli sprawa nie jest tak ważna jak się spodziewaliśmy i możemy ją odłożyć na później. Tutaj również program wyświetli nam możliwe terminy na które możemy nasze zadanie odsunąć. Done - tego chyba nie trzeba tłumaczyć. Delete - tutaj także, po prostu usuwamy to zadanie. Pomijając świetny pomysł i przepiękny design tej opcji, autorzy postarali się o dodatkowe smaczki w postaci wyświetlenia motywującej wiadomości po przejrzeniu całej listy - w moim przypadku było to "Have a super day". Szczere gratulacje za takie rozwiązanie.

Synchronizacja między urządzeniami
W przypadku takich aplikacji bardzo ważna jest synchronizacja w chmurze. Any.DO oczywiście oferuje taką możliwość. Możemy założyć nowe konto, lub użyć logowania poprzez Facebook. Aplikacja ma swoją wersję zarówno na wszystkie urządzenia iOS jak i na telefony i tablety z Androidem. Niestety nie ma aplikacji na komputery, ale twórcy dają nam pośrednie rozwiązanie - wtyczkę do przeglądarki Chrome. Sama wtyczka działa bardzo sprawnie i ma ładny, elegancki design zbliżony do tego z wersji na urządzenia mobilne.

Podsumowanie
Aplikacja ma małe wady, jak choćby brak integracji, czy chociaż zaimportowania istniejących zadań z aplikacji systemowych na iOS. Możliwości jakie oferuje plus cieszący oko design całkowicie przesłaniają jednak te wady. Może ona zastąpić zarówno Przypomnienia jak i Kalendarz. Funkcja Any.DO MOMENT jest dodatkowym i bardzo przydatnym smaczkiem. Również synchronizacja nie pozostawia nic do życzenia. Prawdopodobnie w App Store jest wiele lepszych, bardziej rozbudowanych aplikacji tego typu. Ta jednak, co jest ogromnym plusem, jest dostępna całkowicie za darmo i bez żadnych mikropłatności. Także funkcje jakie oferuje, moim zdaniem są wystarczające dla przeciętnego Kowalskiego.

Aplikację można pobrać stąd

Oryginalny wpis pod TYM adresem